Save Gaza

This blog has two authors. Differentiated by 'Posted by' Ramzul Ramli or Fazlina Anuar on the top of every post. Thank you.

All pictures and articles in this blog strictly cannot be re-post anywhere without permission. TQ.


Mommy wannabe story three: D&C

Thursday, December 16, 2010

| |
|

D&C is stand for Dilation (or dilatation) and Curettage. Maksudnye ape eh? dulu aku pon kurang arif.
Tapi after disahkan baby dah mati dalam kandungan (serius aku tak sampai ati nak cakap mati),
aku kene buat prosedur D&C ni...:( Dari yang aku faham D&C adalah proses kuarkan baby tuh dari rahim. How? Dr yang buat D&C tu cakap, die bagi aku ubat tuk buat 'baby' tuh luruh dari rahim then die akan gune alat tuk sedut sume tuh keluar dari rahim..takot tak?

Flashback sikit, aritu, after Hospital Serdang da set tuk masukkan aku dalam wad ari Selasa, aku balik umah.
Aku pon membilang ari...baru Jumaat...diorang nak buat prosedur tu ari Rabu. 5 hari lagi tuh..fuh...lame!
Kalo ikutkan baby aku da stop growing 4 weeks...da dekat sebulan gak ade lam perot aku.
So aku memang tak tahu ade effect pape tak...aku takde rase sakit pape and takde bleeding.
Malam tuh tido aku tak bape nak lena...macam2 gak aku pikir.
Last2 pagi2 aku ajak hubby aku pegi hospital lain...yang leh buat as soon as possible.
Aku terus pegi mandi and mak aku pon call suro pegi buat terus..tak kisah la kat mane2...huhu...

Aku memang tak arif kat mane ade pakar sakit puan nih...and kakak aku suggest buat kat Hospital Pakar An Nur, Bangi...kitorang pon pegi la sane pagi2....tapi takde rezeki aku nak buat hari tu...hari Sabtu tu cuti sebab Hari Keputeraan Sultan Selangor...huhu...klinik tak bukak and bukak Isnin je...die just akan buat D&C kalo ade bleeding or sakit...So, terpakse la aku tunggu ari Isnin..sabar je la...

So hari Isnin pegi An Nur, after jumpe Dr Khamsiah, dia cakap nak buat prosedur tuh pukul 3 petang and aku dah kene start poser. takleh makan pape kecuali ubat yang diorang bagi...aku pon duduk la dalam wad tunggu sampai pukul 3 petang. Nurse ade masukkan ubat ikot bawah and bagi aku makan ubat...huhu....
Diorang cakap jangan bangun dalam mase sejam and akan ade pendarahan nanti..huhu
Mase tuh ade rase macam senggugut and perot agak memulas...tapi aku baring je..tahan...
Cukup sejam, aku terpakse pegi toilet...cirit-birit!!! huhu...

Before pukul 3 tuh, 3 kali aku cirit-birit.....memang kosong perut aku...da la takle makan.
Dalam 5 minit before pukul 3, nurse datang suro pakai baju untuk operation..huhu
Then turun bilik operation...takotnyeee.....ni haaa biliknyee...hubby aku tunggu kat luar ni je la..

Okay...dalam bilik ni aku kene baring then nurse cucuk jarum kat tangan kiri aku.
Sakit sikit la...tetibe die cakap die salah cucuk...terpakse cucuk tangan kanan lak...adeh..
Nasib baik cucuk tangan kanan okay...then after da ready, tunggu Dr Khamsiah masuk.
Dr Khamsiah masuk je, die bagi salam and cakap nak mula...takot aku..macam2 dah aku bace...huhu
Then die masukkan ubat bius ikot jarum yang dah cucuk kat tangan kanan aku tuh.
Dr suro aku mengucap...aku rase aku sempat ngucap 3 kali kot...then tak sedar pape dah...:)

Tetibe aku tersedar dah kat wad...Dr Khamsiah, nurse ngan hubby sume ade...sume tengok aku..haha
Dr tanye nak balik terus ke taknak...aku yang still pening2 and tak larat cakap esok la balik...tak larat..huhu
After Dr chow, aku tanye hubby kol bape dah...dah kol 5++ rupernye...hubby aku cakap aku tido lame dah kat wad tuh...tak sedar2...huhu....and aku tak rase sakit pape pon time tuh..then hubby aku tunjuk 'baby' yang dikeluarkan dari perut aku...hmmm.....cani la rupe die....:'(
Jangan tanye perasaan aku....takle nak describe....~~
Okay da selamat jalani proses D&C and Alhamdulillah, aku sedar and selamat sumenye...syukur...

Masuk waktu malam, aku da rase makin sihat...tido pon lena sampai pagi...:)
Besoknye aku memang da tak sabar balik umah...hehe....bosan dah duk kat wad..
After Dr Khamsiah datang jenguk, kitorang pon balik and kene datang balik 2 minggu lagi.
Hmmmm....actually nak share...untuk buat sume ni, kos die adelah RM 1701.40.
Berbaloikah??? aku pon tak tahu...bagi aku kalo ade panel company, doesn't matter kos die bape.
Tapi macam aku, government servant, tepuk dada, tanye selera...heh...kalo government le buat as soon as possible, aku memang pegi government je...free kot....:)

Ni gambar2 orang sakit and orang yang teman orang sakit..hehe







Alhamdulillah, aku bersyukur sangat selamat sume...aku dapat MC 2 minggu...jom rest! hehe
Bukan rezeki kami kali ni and aku redha...mesti ade hikmah sebab Tuhan Maha Mengetahui...:)
Aku rase aku kuat as long as hubby aku kuat...don't cry eh sayang!!! :)